Mainoskuvaukset Tukholmassa vuodelta 2022

Behind the Scenes: mainoskampanja pohjoismaisella yhteistyöllä

Millainen prosessi on pohjoismaisella yhteistyöllä toteutetun mainoskampanjan taustalla? Tämä postaus vie studiolle ja kuvauspäivien tunnelmaan, hetkiin jolloin suunnitelmat konkretisoituvat.

Otetaan aikahyppy muutama vuosi taaksepäin. Elettiin aikaa, jolloin pandemian jälkeen ihmiset alkoivat aktivoitua uudelleen ja kysyntä sosiaalisille kohtaamisille oli valtava. Myös markkinointitiimissä havaittiin sama tarve. Halusimme tehdä työtä yhdessä muiden ihmisten kanssa ja palata yhteiseen tekemiseen. Näin syntyi Togetherness kampanja.

Päärooleissa olivat sveitsiläiset laatujuustot Le Gruyère AOP ja Appenzeller. Ajatuksena oli juhlistaa yhdessä kokkaamista sekä ruokailua ystävien ja perheen kanssa. Kampanjan idean suunnitteli Switzerland Cheese Marketing Nordics markkinointitiimi, jonka osana työskentelen designerina.

Kampanja rakentui usean toimijan yhteistyönä. Bonnier Ruotsi kehitti konseptia yhdessä tiimimme kanssa ja brändien ambassadorit loivat reseptit, joiden äärellä oli ilo kokata yhdessä ja jakaa toinen toistaan upeampia annoksia.

Kolmen kuvauspäivän aikana Tukholman studiolla otimme kuvat kahteen erilliseen kampanjaan. Seuraavat kuvat ovat kuvauspäiviltä kameroiden takaa.

Kolmen studiopäivän aikana etenimme visuaalisen konseptin mukaan ja rakensimme kuva kuvalta kampanjan tunnelmaa. Ennen kuvauksia tehdyt moodboardit, ohjeistukset ja templatet ovat tärkeitä, sillä ne nopeuttavat asioiden etenemistä kuvauspäivän aikana. Kuvattavaa oli paljon joka päivälle aamusta iltaan.

Valokuvaaja, ruokastylisti ja koko tiimi työskentelivät kahdessa kuvauspisteessä, joissa syntyi sekä kokkaamisen hetkiä että valmiita annoskuvia. Oma roolini oli varmistaa, että kokonaisuus pysyi konseptissa ja että jokainen otos tuki kampanjan visuaalista tavoitetta.

Kuvista rakennettiin verkkosivut, kampanjamateriaalit sekä printti ja digimainonta, jotka toteutimme yhdessä tiimimme kanssa. Lopullinen kuvapankki suunniteltiin monikäyttöiseksi, ja se on palvellut brändien markkinointia Pohjoismaissa jo usean vuoden ajan.

Yhteinen tekeminen loi brändille lämpimän ja helposti lähestyttävän kuvan, ja kampanja sai mittausten mukaan erottuvaa sekä positiivista huomiota. Teema sopi myös täydellisesti sveitsiläisiin juustoihin, joiden historiaan ja valmistukseen liittyy vahvasti kollektiivisuus ja lähituotanto.

Togetherness-kampanja vahvisti tiimimme suuntaa, jossa yhteistyökumppaneiden ja ambassadorien roolit ovat kasvaneet vuosi vuodelta, ja pitkäjänteinen yhdessä tekeminen on ohjannut kaikkia työskentelemään vilpittömästi yhteisten tavoitteiden eteen. Tämä henki näkyy niin kampanjamateriaaleissa kuin kuvauspäivien tunnelmassakin — ja ennen kaikkea ihmisissä niiden takana.

x x x x

Tomi