Logo yritykselle
Ensivaikutelma luodaan logolla
Logo on nimen visuaalinen kirjoitusmuoto, merkki tai näiden yhdistelmä. Hyvä logo on yksinkertainen, omaperäinen, huomiotaherättävä ja ennen kaikkea mieleenpainuva. Logo on merkittävässä roolissa yrityksen markkinoinnissa ja hyvin suunniteltu logo toimii käytössä pitkään. Siksi on hyvä käyttää ammattilaista sen suunnittelussa.
Yritysilmeen suunnittelu
Viestinnässä käytettävä fontti, värit ja kuvitus vaikuttavat yrityksen mielikuvaan.
Visuaalinen yritysidentiteetti on merkittävä tekijä, jolla voidaan erottua kilpailijoista ja rakentaa imagoa. Hyvin suunniteltu logo on pieni ja yksinkertainen viestijä, mutta usein kokoonsa nähden lyömättömän tehokas. Logon suunnittelussa kannattaa käyttää aikaa esitutkimukseen, ideointiin, luonnosteluun, testaukseen ja yksityiskohtien viimeistelyyn. Ammattitaidolla tehty logo kestää aikaa ja on helppokäyttöinen.
Olet ehkä huomannut että tunnetuista logojulkaisuista syntyy keskustelua – ihastelua, kauhistelua ja muutoksen sulattelua. Logouudistuksissa on lähes aina kyse muustakin kuin logon suunnittelusta. Visuaalinen brändi-identiteetti rakennetaan käyttäen logon yhteydessä, värejä, graafisia elementtejä, videota, tilasuunnittelua, pakkaussuunnittelua ja niin edelleen. Pienimmässäkin yritysilmeen suunnittelutyössä on logon lisäksi mietitty esimerkiksi, mitä fonttia ja värejä käytetään yrityksen viestinnässä.
Logon lisäksi yritysilmeen peruselementtejä ovat tunnusvärit ja -grafiikka, brändivalokuvat, sekä typografia. Näiden avulla voidaan lähteä tekemään vaikkapa lanseerauksessa tarvittavia esittelymateriaalia ja mainostuotteita. Typografialla tarkoitetaan fonttivalintoja esimerkiksi verkkosivuille ja käyntikortteihin. Se näkyy vähintäänkin leipätekstissä ja otsikoinneissa, mutta vallitsevana trendinä on käyttää sitä yhä luovemmin mainonnan ja viestinnän elementtinä. Väripaletti sisältää minimissään logossa käytettävät värit. Yritysten ja brändien viestinnässä tarve on kuitenkin yleensä laajemmalle värivalikoimalle, jossa on huomoitu mm. päävärit, taustavärit, korostevärit ja luovaan käyttöön tarkoitetut väriparit.
Graafinen ohjeisto
Graafisen ohjeistuksen tarkoitus on helpottaa visuaalisen identiteetin elementtien käyttöä. Yksinkertaisimmillaan ohjeisto sisältää värimääritykset ja tarpeellista tietoa logon käyttöon liittyen. Laajassa ohjeistossa voi sivuja olla kymmenistä jopa satoihin. Graafinen ohjeisto toimii apuvälineenä sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Kun tavoitteena on yhtenäinen ja tunnistettava identiteetti, se voidaan saavuttaa vain jos elementtejä käytetään oikein ja johdonmukaisesti.
Mistä elementeistä teidän yrityksenne visuaalinen identiteetti koostuu?
On kyseessä tarve uudelle yritysilmeelle tai olemassa olevan kehittämiselle, autamme mielellämme. Ota meihin yhteyttä ja tutustutaan tarkemmin!
Yritysilmeen käyttöönotto
Hyvin suunniteltu yritysilme mukautuu helposti eri käyttökohteisiin.
Suunnittelun laatu todentuu, kun visuaalista ilmettä aletaan käyttämään. Käytön myötä huomataan välittyykö haluttu viesti katsojille, täsmääkö visuaalinen ilme yrityksen laatumielikuvan kanssa tai toimiiko logo teknisesti eri käyttötarkoituksissa?
Hyvältä logolta saa siis odottaa paljon. Olkoon kyseessä sitten suuri brändi tai pienemmän kokoluokan yritys.