Logon suunnittelu on ajattelutyötä
Pirkko-sovellus on terveydenhoitoalalle, erityisesti mielenterveystyöhön tarkoitettu sovellus. Solutoksen alkuaan käyttämä PKO-lyhenne tulee sanoista Perhekohtainen ohjausjärjestelmä, joka on sittemmin muovattu muistettavampaan muotoon Pirkko. Niin asiakkaan kuin suunnittelijan mielestä nimellä on positiivisia mielleyhtymiä ja symboliksi valikoitui leppäkerttu. Punamusta lajike tunnetaan myös nimellä leppäpirkko.
Logon suunnittelu päätettiin tehdä pelkistäen kaikkien tuntema hyönteinen hyvin käytössä toimivaksi liikemerkiksi.
Logon suunnittelussa yksinkertaisuus on valttia. Minimalistinen, mutta silti tunnistettava merkki on monesti pitkän mietinnän ja luonnostelun lopputulos. Yksinkertaistaminen laadukkaasti on haastavaa.
Useimmiten suunnittelu on monivaihenen prosessi, jossa idean yksinkertaistaminen on usein vaiheista viimeisiä. Pirkon tapauksessa visio oli kuitenkin alusta alkaen selvä. “Itse asiassa jo briefin saatuani tiesin mitä lähdemme tekemään. Se on hieno tunne”, logon suunnitellut Tomi Puustinen kuvailee. Pian vahva visio piirtyi ajatuksista suunnittelupöydälle ja päätyi konseptoinnin jälkeen asiakkaalle esiteltäväksi.
Leppäpirkkoa ei enää voisi enempää yksinkertaistaa.
Pirkko logo on typografinen toteutus, joka rakentuu geometrisista muodoista. Selkeälinjainen O-symboli toimii myös erinomaisesti ikonina. Symboliosa toistuu muissa logon kirjaimissa, lisäten yhtenäisyyttä kokonaisuuteen.
PIRKKO LOGON RAKENNE
Väripaletin koostamisessa luonnollisia valintoja olivat leppäkertun punainen ja pehmeä musta. Lisäväreinä harmaan sävyt ja kirkkaammat aksenttivärit soveltuvat käytettäväksi taustoissa, tehosteina tai esimerkiksi funktionaalisina linkki- ja painikeväreinä.
Visuaalisen identiteetin väripaletti on helppo pitää hillittynä mainoksissa, esitteissä tai vaikkapa verkkosivuilla. Monia eri asioita indikoivalle laajemmalle väripalettille on kuitenkin tarve, kun kyseessä on näinkin mittava sovellus kuin Pirkko.
Ohjeistosta apua ilmeenrakentamiseen.
Visuaalisen ilmeen perustelementit koostetaan ohjeistoon, joka auttaa ilmeen hallitussa käyttöönotossa. Värimäärittelyistä on helppo katsoa värikoodit eri käyttötarpeisiin. Yleinen jako värimäärityksissä on, että rgb- tai hexa-värit digikäyttöön, kun taas cmyk- ja Pantone-värimääritykset painotuotteisiin.
Laadimme Pirkko-sovellukselle niin sanotun “pikaohjeistuksen”, josta selviää yhdellä A4:sella identiteetin logoversiot, typografia ja päävärit. Tämän avulla asiakkaan ja sidosryhmien on helppoa käyttää visuaalisen ilmeen elementtejä oikealla tavalla eri materiaaleissa.
Logon suunnitteluprosessin pitäisi olla yksinkertaisimmillaankin enemmän, kuin “pelkkä” logon suunnittelu. Värimäärittelyt ja typografia ovat peruselementtejä, joita ilman on vaikea tehdä johdonmukaista brändinrakentamista.
ASIAKKAAN SANOMAA
“Emme voisi olla tyytyväisempiä!”
Katso myös muita esimerkkejä portfoliostamme: logon suunnittelu ja yritysilmeet.