Fontteja, kylttejä, mainoksia
Manhattanilla Midtownissa kävellessä aistit ovat automaattisesti hereillä. Ihmispaljouden, jonottavien autojen ja viilettävien pyörälähettien seassa graafikon silmät hakeutuvat silti monenkirjaviin kyltteihin, mainoksiin ja näyteikkunoihin. Upeimmillaan kadulla näkyvä grafiikka voi olla sata vuotta sitten talon seinään kirjailtu typografinen mainos. Huonoimmillaan ravintolan A-mallinen mainoskyltti, jonka ulkoasu ei saa astumaan ravintolaan vaikka Google-arviot näyttäisivät yli neljää tähteä. Keskiarvoisesti viestintä on jotain tältä väliltä.
Alla muutamia puhelimeeni tallentuneita otoksia viiden Manhattanilla vietetyn päivän ajalta.
Vaikka Times Square on ehkä maailman tunnetuin ulkomainoskeskittymä, niin LED-näyttöjen välke ei jatku juurikaan sen alueen ulkopuolelle. Sen sijaan elokuvistakin tuttuja vanhoja loisteputkikylttejä näkyy jonkin verran. Typografiassa toistuu suuraakkoset, sekä perinteiset kirjasinleikkaukset. Villeimmät typografiset kokeilut loistavat poissaolollaan.
Midtownista siirtyessä sivummalle Central Parkin laidoille tai alemmas Sohoon rakennukset madaltuvat ja kaottisuus rauhoittuu. Suuret brändit vaihtuvat pienempiin.
New Yorkista löytyy suurimmat tuotemerkit flagship-myymälöineen. Myös monet nousevat trendit on siellä nähtävissä. Esimerkiksi mocktaileihin tarkoitetut “alkoholittomat viinat” ovat saaneet oman myymäläketjunsa, joka liikkeen myyjän mukaan avaa uusia toimipisteitä kiihtyvällä tahdilla. Pulloetikettejä ihaillessa myyjä mainitsee näyttävien etikettien olevan tärkeä myyntikeino ja mielikuvan luoja.
Mainonnassa näkyvät trendit saavat vahvistusta vieraillessa New Yorkissa, jossa on edustettuna kansainvälisten suurbrändien lisäksi vahva oma kulttuurillinen tyyli. Suurten brändien logotyypit näyttävät geneeristyneen viime vuosina (mm. digitallisaation vuoksi). Isoilla kirjaimilla kirjoitettua groteskia näkyy valtaosalla, muttei serif-päätteetkään ole kokonaan jääneet. Näennäisestä geneerisyydestä huolimatta brändeillä on ihan oikeita esittäviä logojakin, sekä alabrändeille omia tunnuksiaan joissa sallitaan hieman irroitteluakin. Kuten Mocktail juomien kasvavassa kilpailutilanteessa nähdään – brändiä luodaan persoonalisella visuaalisella ilmeellä.
x x x x
Tomi